Interfacultaire afstudeervoorstelling aan de AHK. Licht-en video-ontwerp.
Dirigent: Nicolo Foron
Scenografie: Thomas Boudewijn
Componist nieuw arrangement: David Ko
Video/Licht: Jordi Wolswijk
Techniek: Bo Kwakernaak
Productie: Ezra Bredius
Data: 9 & 10 maart 2018
Locatie: Theaterschaal Academie voor Theater en Dans
Projectomschrijving:
Het Requiem van Gabriel Fauré is oorspronkelijk een dodenmis. Bijzonder aan deze versie is juist het optimisme en zachtmoedige karakter van het muziekstuk. De dood was voor Fauré geen pijnlijk einde, angst of laatste tocht naar de hel, maar juist een bevrijding. Een innerlijke rust.
Deze manier waarop Fauré de dood benaderd is een uitgangspunt geweest om niet de dood, maar het leven centraal te stellen in onze versie van het Requiem. Het gaat om jezelf bevragen, het niet kunnen vinden van antwoorden, maar accepteren en rust vinden in de dingen om je heen. De cyclus van het leven. Je kunt niet tot de kern van je eigen bestaan komen, maar wel in rust de vragen accepteren die je tot mens maken. Niet de tekst, maar de muziek is leidend in de enscenering.
De Bariton staat centraal. Hij wordt door het koor uitgenodigd om een ritueel te ondergaan. Een zoektocht naar zichzelf te starten om onderdeel te worden van de wereld van het koor. Het toevoegen van een extra muzikaal stuk tussen het Libera me en het In Paradisum (Het Totem) is een confrontatie met zijn eigen zoektocht. Een moment van verwarring waarin het koor hem heeft losgelaten om uiteindelijk acceptatie te vinden, te ontdekken dat hij zelf de regie over het leven in handen heeft en op die manier onderdeel kan worden van het mens zijn.
Dit project was een gezamenlijk afstudeerproject samen met Thomas Boudewijn (Scenografie) en Ezra Bredius (Productie Podiumkunsten).
Foto’s: Robert van der Ree